EU: s utsläppshandelssystem EU: s emissionshandelssystem. EU: s system för handel med utsläppsrätter EU: s utsläppshandelssystem är en hörnsten i EU: s politik för att bekämpa klimatförändringar och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser kostnadseffektivt. Det är världens första stora kolmarknad och förblir Den största one. operates i 31 länder alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11.000 tunga energianvändande anläggningar kraftverk industrianläggningar och flygbolag som verkar mellan dessa länder. Omfattar cirka 45 av EU: s växthusgas Utsläpp. Ett keps - och handelssystem. EU-systemet för utsläppsrätter fungerar enligt principen om keps och handel. Ett keps fastställs på det totala beloppet för vissa växthusgaser som kan avges av anläggningar som omfattas av systemet. Kepsen sänks över tid så att totalt Utsläpp faller. Med huven får företagen eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan också köpa begränsade mängder internationella krediter från utsläpp Jonsparande projekt runt om i världen Gränsen på det totala antalet utsläppsrätter som säkerställer att de har ett värde. Efter varje år måste ett bolag ge upp tillräckligt med utsläpp för att täcka alla sina utsläpp, annars kommer böter att åläggas Om ett företag minskar sina utsläpp, Det kan hålla reservkvoten för att täcka sina framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som saknar utsläppsrätter. Leverans ger flexibilitet som säkerställer att utsläppen sänks där det kostar minst att göra. Ett robust koldioxidpris främjar också investeringar i rent, lågt - karbonteknologier. Viktiga funktioner i fas 3 2013-2020. EU: s system för utsläppsrätter är nu i sin tredje fas väsentligt annorlunda än fas 1 och 2. De viktigaste förändringarna är. En enda EU-täckande utsläppsrörelse på utsläpp gäller i stället för föregående System av nationella caps. Auctioning är standardmetoden för att fördela utsläppsrätter i stället för gratis tilldelning och harmoniserade fördelningsregler gäller för utsläppsrätterna som fortfarande ges bort gratis. Mer sektorer och gaser inkluderar D.300 miljoner utsläppsrätter avsatta i New Entrants Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energiteknik och koldavskiljning och lagring genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet omfattar följande sektorer och gaser med fokus på utsläpp Som kan mätas, rapporteras och verifieras med hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från kraftvärme och värmeproduktion. Energiintensiva industrisektorer inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, Glas, keramik, massa, papper, kartong, syror och bulk organisk kemikaliemässig luftfart. Kväveoxid N 2 O från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyoxylsyror och glyoxalperfluorkolväten PFC från aluminiumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag i Dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast växter över en viss storlek. Säkra småinstallationer kan uteslutas om regeringar införtar skatte eller andra m Easures som kommer att minska sina utsläpp med motsvarande belopp. Inom luftfartssektorn fram till 2016 gäller EU-utsläppsrätter endast för flygningar mellan flygplatser inom EES-området. Utsläppsminskningar. EU-utsläppsminskningen har visat att man sätter pris på kol Och handel med det kan fungera Utsläpp från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med början av fas 3 2013 se siffror 2015. Under 2020 kommer utsläppen från sektorer som omfattas av systemet att vara 21 lägre än 2005. Koldioxidmarknaden. Under 2005 är EU ETS världens första och största internationella handel med utsläppsrätter, vilket motsvarar drygt tre fjärdedelar av internationell handel med kol. EU: s ETS är också inspirerande för utsläppshandeln i andra länder och regioner EU syftar till att koppla EU: s system för utsläppsrätter med andra kompatibla system. EU: s gemensamma ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revision av EU: s ETS för fas 3.Legislativ historia av direktiv 2003 87 EC. Work före kommissionens förslag till förslag om förslag till förslag från oktober 2001, s reaktion på behandlingen av förslaget i rådet och parlamentet, inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på det reviderade EU: s utsläppshandelssystem december 2008. Vad är målet Av utsläppshandeln. Syftet med EU: s system för handel med utsläppsrätter är att hjälpa EU: s medlemsstater att uppnå sina åtaganden att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Att låta deltagande företag köpa eller sälja utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan Uppnås åtminstone kostnaden. EU ETS är hörnstenen i EU: s strategi för att bekämpa klimatförändringar. Det är det första internationella handelssystemet för koldioxidutsläpp i världen och har varit i drift sedan 2005. Från och med januari 2008 gäller det inte Endast till de 27 EU-medlemsstaterna, men också till de övriga tre medlemmarna i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet Norge, Island och Liechtenstein. Det täcker för närvarande över 10, 000 installationer inom energi och industrisektorer som gemensamt står för nästan hälften av EU: s utsläpp av koldioxid och 40 av dess totala utsläpp av växthusgaser. En ändring av EU: s emissionshandelsdirektiv som godkändes i juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i System från 2012. Hur fungerar utsläppshandeln. EU: s system för handel med utsläppsrätter är ett skyddssystem och ett handelssystem, det vill säga det täcker den övergripande utsläppsnivån, men tillåter inom ramen för denna systemdeltagare att köpa och sälja utsläppsrätter som de Kräva Dessa utsläppsrätter är den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta. Ett bidrag ger innehavaren rätt att avge ett ton CO 2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Capen på det totala antalet utsläppsrätter skapar brist på marknaden. Under den första och andra handelsperioden inom ramen för systemet var medlemsstaterna skyldiga att utarbeta nationella handlingsplaner för handlingsplaner som bestämmer deras totala utsläppsminskningsnivå och hur många utsläppsrätter som till exempel Ch installationen i sitt land mottar Vid slutet av varje år måste anläggningar överlämna utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp Företag som håller sina utsläpp under nivån på sina utsläppsrätter kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter De som står inför svårigheter att hålla sina utsläpp i linje med sina utsläppsrätter har en Val mellan att vidta åtgärder för att minska sina egna utsläpp, såsom att investera i mer effektiv teknik eller använda mindre koldioxidintensiva energikällor eller köpa de extra utsläpp som de behöver på marknaden, eller en kombination av de två sådana valen kommer sannolikt att bestämmas av släkting Kostnader På så sätt minskar utsläppen varhelst det är mest kostnadseffektivt att göra. Hur länge har EU ETS varit i drift. EU: s ETS lanserades den 1 januari 2005 Den första handelsperioden löpte i tre år till slutet av 2007 Och var en lärande genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden. Den andra handelsperioden började den 1 januari 2008 och löper för fem År fram till slutet av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med Kyoto-protokollets första åtagandeperiod, under vilken EU och andra industriländer måste uppfylla sina mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser För Den andra handelsperioden EU ETS-utsläppen har begränsats till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU som helhet och medlemsstaterna individuellt levererar sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna från erfarenheten hittills. EU ETS har satt ett pris på kol och visat att handel med utsläpp av växthusgaser. Den första handelsperioden lyckades med framgång skapa fri handel med utsläppsrätter i hela EU, inrätta den nödvändiga infrastrukturen och utveckla en dynamisk kolmarknad. Första fasen kan vara begränsad på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa medlemsstater och vissa sektorer, främst beroende på ett beroende av e Uppdragsutsikter före verifierade utsläppsdata blev tillgängliga under EU: s utsläppsrätter När offentliggörandet av verifierade utsläppsdata för 2005 lyfte fram denna överallokering, reagerade marknaden som förväntat genom att sänka marknadspriset på utsläppsrätter. Tillgången till verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt att Kommissionen att se till att kapaciteten på nationella anslag under andra fasen fastställs till en nivå som leder till reala utsläppsminskningar. Utöver att behovet av verifierade uppgifter understryks har erfarenheten hittills visat att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att säkerställa att EU uppnår sina utsläppsminskningsmål åtminstone kostnad och med minimala konkurrenssnedvridningar. Behovet av mer harmonisering är tydlig med hänsyn till hur kappan på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första handelsperioderna visar också att väldigt olika nationella metoder för fördelning av utsläppsrätter Till installationer hotar rättvis konkurrens på den inre marknaden Fu Dessutom behövs större harmonisering, förtydligande och förfining i fråga om systemets omfattning, tillgången till krediter från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s system för utsläpp till utsläppshandeln på annat håll och övervakning, kontroll och Rapporteringskrav. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU: s system för utsläppsrätter och från vilken tidpunkt kommer de att tillämpas. De överenskomna konstruktionsförändringarna kommer att gälla från och med den tredje handelsperioden, dvs. januari 2013 Medan förberedande arbete kommer att inledas omedelbart kommer de gällande reglerna inte att ändras Fram till januari 2013 för att säkerställa att lagstadgad stabilitet upprätthålls. EU: s system för handel med utsläppsrätter i den tredje perioden kommer att vara ett effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Ökad effektivitet uppnås genom en längre handelsperiod 8 år istället för 5 år, en robust Och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en betydande ökning av auktionsvolymen från mindre än 4 i fas 2 till m Malm än hälften i fas 3.Mer harmonisering har kommit överens om på många områden, bland annat med avseende på cap-setting ett EU-täckande lock i stället för nationella kapslar i fas 1 och 2 och reglerna för övergångsfri fördelning. Rättvisan av Systemet har ökat avsevärt genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införande av en omfördelningsmekanism som ger nya medlemsstater rätt att auktionera fler bidrag. Hur jämför den slutliga texten med kommissionens ursprungliga förslag. Klimat - och energimål som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och den övergripande arkitekturen i kommissionens förslag om EU: s utsläppsrätter förblir intakt. Det vill säga att det kommer att finnas en EU-täckning på antalet utsläppsrätter och detta Cap minskar årligen längs en linjär trendlinje, som kommer att fortsätta efter slutet av den tredje handelsperioden 2013-2020 Huvudskillnaden jämfört med förslaget är Att auktionering av utsläppsrätter kommer att fasas in långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionens förslag. Sammanfattningsvis är de huvudsakliga ändringar som har gjorts i förslaget följande: Vissa medlemsstater får ett frivilligt och tillfälligt undantag Från regeln att inga utsläppsrätter ska tilldelas gratis till elproducenter från och med 2013. Detta alternativ att avvika är tillgängligt för medlemsstater som uppfyller vissa villkor som gäller koppling av elnätet, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion Och BNP-capita i förhållande till genomsnittet i EU-27 Dessutom kan antalet gratis utsläppsrätter som en medlemsstat tilldelar kraftverk begränsas till 70 koldioxidutsläpp av relevanta anläggningar i fas 1 och sänks därefter under åren. Dessutom Fri tilldelning i fas 3 kan endast ges till kraftverk som är i drift eller under uppbyggnad senast i slutet av 2008. Se svar på fråga 15 Nedan. Det kommer att finnas mer detaljer i direktivet om vilka kriterier som ska användas för att bestämma sektorer eller delsektorer som anses vara utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage och ett tidigare offentliggörande av kommissionens lista över sådana sektorer 31 December 2009 Vidare kommer det att bli föremål för granskning när ett tillfredsställande internationellt avtal uppnås. Installationer i alla exponerade industrier kommer att få 100 gratis utsläppsrätter i den utsträckning som de använder den mest effektiva tekniken. Den fria allokeringen till industrin är begränsad till andelen utsläpp av dessa industrier i Totala utsläpp 2005-2008 Det totala antalet utsläppsrätter som tilldelas gratis till anläggningar inom industrisektorer kommer att minska årligen i linje med minskningen av utsläppstaket. Medlemsstaterna kan också kompensera vissa installationer för CO 2 - kostnader som överförs i elpriserna om CO 2 - kostnader kan annars utsätta dem för risken för koldioxidläckage Kommissionen har åtagit sig att ändra gemenskapsguiden Linjer för statligt stöd för miljöskydd i detta avseende Se svar på fråga 15 nedan. Nivån på auktionering av utsläppsrätter för icke-exponerade industrier kommer att öka på linjärt sätt som föreslagits av kommissionen, men snarare än att nå 100 år 2020 kommer det att nå 70 i syfte att nå 100 år 2027. Enligt kommissionens förslag kommer 10 av utsläppsrätterna för auktionering att omfördelas från medlemsstater med hög inkomst per capita till dem med låg inkomst per capita för att stärka den ekonomiska kapaciteten Av den senare att investera i klimatvänlig teknik En bestämmelse har lagts till för en annan omfördelningsmekanism med 2 av auktionerade utsläppsrätter för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret Genom Kyotoprotokollet. Andelen av auktionsintäkter som medlemsstaterna rekommenderas att använda för att bekämpa och anpassa sig till klimatförändringar, huvudsakligen inom E U, men även i utvecklingsländer, höjdes från 20 till 50. Texten ger en uppskattning av den föreslagna tillåtna nivån för användning av JI CDM-krediter i 20-scenariot för befintliga operatörer som fick de lägsta budgetarna att importera och använda Sådana krediter i förhållande till tilldelningar och tillgång till krediter under perioden 2008-2012 Nya sektorer, nya aktörer i perioderna 2013-2020 och 2008-2012 kommer också att kunna använda krediter Den totala summan av krediter som kan användas kommer emellertid Inte överstiga 50 procent av minskningen mellan 2008 och 2020 På grund av en strängare utsläppsminskning i samband med ett tillfredsställande internationellt avtal skulle kommissionen kunna ge ytterligare tillgång till CER och ERU för operatörer i gemenskapssystemet Se svar på fråga 20 nedan. Intäkter från auktionering 300 miljoner utsläppsrätter från reserven för nya aktörer kommer att användas för att stödja upp till 12 demonstrationsprojekt för insamling och lagring av kol och projekt som visar innovativ teknik för förnybar energi Ett antal villkor är knutna till denna finansieringsmekanism Se svar på fråga 30 nedan. Möjligheten att välja bort små förbränningsanläggningar under förutsättning att de omfattas av likvärdiga åtgärder har utvidgats till att täcka alla små anläggningar oavsett verksamhet, utsläppströskeln har varit Ökat från 10 000 till 25 000 ton koldioxid per år och kapacitetsgränsen som förbränningsanläggningar måste uppfylla har dessutom ökats från 25 MW till 35 MW. Med dessa ökade tröskelvärden kan andelen utsläppsutsläpp som potentiellt utesluts från utsläppsrörelsen Systemet blir betydande och följaktligen har en bestämmelse lagts till för att möjliggöra en motsvarande minskning av EU-täckningen på utsläppsrätter. Om det fortfarande finns nationella fördelningsplaner NAPs. No I sina nationella handlingsplaner för första 2005-2007 och andra 2008- 2012 års handelsperioder bestämde medlemsstaterna den totala kvantiteten utsläppsrätter som skulle utfärdas och hur dessa skulle fördelas Till de berörda anläggningarna Detta tillvägagångssätt har genererat betydande skillnader i fördelningsregler som skapar incitament för varje medlemsstat att gynna sin egen industri och har lett till stor komplexitet. Från och med den tredje handelsperioden kommer det att finnas en gemensam EU-täckning Och utsläppsrätter kommer att fördelas på grundval av harmoniserade regler. Nationella fördelningsplaner kommer därför inte behövas längre. Hur kommer utsläppstaket i fas 3 att fastställas. Reglerna för beräkning av EU-täckande lock är följande. Från och med 2013 Totalt antal utsläppsrätter kommer att minska årligen på linjärt sätt Utgångspunkten för denna rad är den genomsnittliga totala kvantiteten utsläppsrätter fas 2 cap som ska utfärdas av medlemsstaterna för perioden 2008-12, justerat för att återspegla systemets bredda omfattning från 2013 samt alla små installationer som medlemsstaterna har valt att utesluta. Den linjära faktorn med vilken årligt belopp ska minska är 1 74 i förhållande till fas 2-cap. Utgångspunkten För att bestämma den linjära faktorn på 1 74 är den 20 totala minskningen av växthusgaser jämfört med 1990 vilket motsvarar en 14 minskning jämfört med 2005. Det krävs emellertid en större minskning av EU: s ETS eftersom det är billigare att minska utsläppen i ETS-sektorer Divisionen som minimerar den totala reduktionskostnaden uppgår till 21 procent av utsläppen av utsläpp av utsläpp i EU-utsläppssektorn jämfört med 2005 år 2020. En minskning på cirka 10 jämfört med 2005 för de sektorer som inte omfattas av EU: s ETS. 21 minskningen av 2020 resulterar i en utsläppsränta i 2020 med högst 1720 miljoner utsläppsrätter och innebär en genomsnittlig fas 3 cap 2013-2020 om cirka 1846 miljoner utsläppsrätter och en minskning med 11 jämfört med fas 2-cap. Alla absoluta siffror motsvarar täckningen I början av andra handelsperioden och därför tar inte hänsyn till luftfart som kommer att läggas till 2012 och andra sektorer som kommer att läggas till i fas 3. Slutliga siffror för de årliga utsläppstakten i ph Ase 3 kommer att fastställas och offentliggöras av kommissionen senast den 30 september 2010. Hur kommer utsläppstaket bortom fas 3 att bestämmas. Den linjära faktor på 1 74 som användes för att bestämma fas 3-kapaciteten kommer att fortsätta att gälla efter utgången av handelsperioden 2020 och kommer att bestämma kapaciteten för den fjärde handelsperioden 2021-2028 och därefter. Den kan revideras senast 2025. Faktum är att betydande utsläppsminskningar på 60-80 jämfört med 1990 kommer att behövas senast 2050 för att nå det strategiska målet att Begränsar den globala genomsnittliga temperaturhöjningen till högst 2 C över preindustriella nivåer. En EU-täckande utsläppsrätter på utsläppsrätter kommer att fastställas för varje enskilt år. Detta kommer att minska flexibiliteten för de berörda installationerna. Inte flexibilitet för installationerna kommer inte att vara Reduceras alls Under några år måste de behöriga myndigheterna utfärda de utsläppsrätter som ska auktioneras och distribueras senast den 28 februari. Den sista dagen för operatörerna att överlämna utsläppsrätter är den 30 april Året efter det år då utsläppen ägde rum Således får operatörerna ersättningar för det aktuella året innan de måste lämna in utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp för det föregående året. Tilläggsbeloppen är giltiga under hela handelsperioden och eventuella överskottsersättningar kan nu bankas för Användning i efterföljande handelsperioder I detta avseende kommer inget att förändras. Systemet kommer att förbli baserat på handelsperioder, men den tredje handelsperioden kommer att ligga åtta år, 2013-2020, i motsats till fem år för andra fasen 2008-2012. För den andra handelsperioden bestämde medlemsstaterna generellt att fördela lika stora mängder utsläppsrätter för varje år. Den linjära minskningen varje år från 2013 kommer bättre att motsvara de förväntade utsläppstrenderna under perioden. Vilka är de preliminära årliga utsläppsnivåerna för ETS för perioden 2013 till 2020. De preliminära årliga kapitalkraven är enligt följande. Dessa siffror är baserade på ETS: s tillämpningsområde som gäller i fas 2 2008 till 2 012 och kommissionens beslut om de nationella fördelningsplanerna för fas 2, som uppgår till 2083 miljoner ton. Dessa siffror kommer att anpassas av flera skäl. För det första kommer anpassningen att göras för att ta hänsyn till utvidgningarna av räckvidd i fas 2, förutsatt att Medlemsstaterna underbygger och verifierar deras utsläpp som härrör från dessa förlängningar För det andra kommer anpassningen att göras med avseende på ytterligare förlängningar av ETS: s tillämpningsområde under tredje handelsperioden. För det tredje kommer eventuell borttagning av små anläggningar att leda till en motsvarande minskning av Cap För det fjärde beaktar siffrorna inte inslaget av luftfart eller utsläpp från Norge, Island och Liechtenstein. Om utsläppsrätter fortfarande tilldelas gratis. Dina industrianläggningar kommer att få övergångsfri tilldelning och i de medlemsstater som är berättigade till Det frivilliga undantaget, kraftverk kan, om medlemsstaten bestämmer det, också få gratis utsläpp. Det beräknas åtminstone Hälften av de tillgängliga utsläppsrätterna från och med 2013 kommer att auktioneras. Eftersom majoriteten av utsläppsrätterna har tilldelats kostnadsfritt till anläggningar under första och andra handelsperioderna föreslog kommissionen att auktionering av utsläppsrätter skulle bli grundprincipen för tilldelning. Detta är Eftersom auktionering bäst säkerställer systemets effektivitet, öppenhet och enkelhet och skapar det största incitamentet för investeringar i en koldioxidsnål ekonomi. Det överensstämmer bäst med principen att förorenaren betalar och undviker att ge slöseri till vissa sektorer som har gått över den nominella kostnaden för Ersättningar till sina kunder trots att de erhålls gratis. Hur kommer utsläppsrätter utdelas gratis. Den 31 december 2010 kommer kommissionen att anta EU-omfattande regler som kommer att utvecklas under ett kommittéförfarande. Kommittéer Dessa regler kommer att harmonisera allokeringarna fullt ut och således Alla företag inom EU med samma eller liknande aktiviteter kommer att omfattas av samma regler Es kommer så långt som möjligt att säkerställa att fördelningen främjar koldränta teknologier De antagna reglerna föreskriver att i så stor utsträckning som möjligt ska anslagen grundas på så kallade riktmärken, ega antal utsläppsrätter per kvantitet historisk produktion. Sådana regler belönar operatörer som Har vidtagit tidiga åtgärder för att minska växthusgaser, bättre återspeglar principen att förorenaren betalar och ger starkare incitament att minska utsläppen eftersom anslagen inte längre skulle bero på historiska utsläpp. Alla anslag ska fastställas före början av den tredje handelsperioden och ingen ex - Postanpassningar kommer att tillåtas. Vilka anläggningar kommer att få gratis tilldelningar och vilka inte kommer? Hur kommer negativa effekter på konkurrenskraften att undvikas. Med tanke på deras förmåga att vidarebefordra den ökade kostnaden för utsläppsrätter är full auktionering regeln från och med 2013 för el Generatorer Men medlemsstater som uppfyller vissa villkor för deras sammankoppling Y eller deras andel av fossila bränslen i elproduktion och BNP per capita i förhållande till genomsnittet i EU-27 har möjlighet att tillfälligt avvika från denna regel med avseende på befintliga kraftverk. Auktionsräntan under 2013 ska vara minst 30 i Förhållande till utsläpp under den första perioden och måste öka gradvis till 100 senast 2020. Om alternativet tillämpas måste medlemsstaten åta sig att investera i förbättring och uppgradering av infrastrukturen, i ren teknik och vid diversifiering av deras energimix Och leverantörskällor för ett belopp i den utsträckning det är möjligt, lika med marknadsvärdet av den fria allokeringen. I andra sektorer kommer de kostnadsfria tilldelningarna att fasas ut gradvis från och med 2013, med medlemsstaterna att komma igång vid 20 auktioner under 2013 och öka till 70 auktionering 2020 med sikte på att nå 100 år 2027 Ett undantag kommer dock att göras för anläggningar i sektorer som befinner sig utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage E Denna risk skulle kunna uppstå om EU: s emissionshandelsprogram ökade produktionskostnaderna så mycket att företagen beslutade att flytta produktionen till områden utanför EU som inte är föremål för jämförbara utsläppsbegränsningar. Kommissionen kommer att bestämma berörda sektorer senast den 31 december 2009. Kommer bland annat att bedöma huruvida de direkta och indirekta ytterligare produktionskostnader som framkallas genom genomförandet av ETS-direktivet som andel av bruttovärdet, överstiger 5 och huruvida det totala värdet av dess export och import dividerat med det totala värdet av omsättning och import överstiger 10 Om resultatet för något av dessa kriterier överstiger 30, skulle sektorn också anses vara utsatt för en betydande risk för koldioxidläckage. Installationer i dessa sektorer skulle få 100 av deras andel i den årligen minskade totala kvoten av utsläppsrätter. Av dessa industrier är utsläppen bestämd i förhållande till totala utsläpp av utsläpp under 2005 till 2007.CO 2 kostnader överfördes i N elpriser kan också utsätta vissa installationer för risken för koldioxidläckage För att undvika sådan risk kan medlemsstaterna ge ersättning för sådana kostnader. Eftersom det inte finns ett internationellt avtal om klimatförändringar har kommissionen åtagit sig att ändra Gemenskapens riktlinjer för statligt stöd för miljöskydd i detta avseende. Enligt ett internationellt avtal som säkerställer att konkurrenter i andra delar av världen har en jämförbar kostnad kan risken för koldioxidläckage vara försumbar. Därför kommer kommissionen senast den 30 juni 2010 att Genomföra en djupgående bedömning av situationen för den energiintensiva industrin och risken för koldioxidläckage i ljuset av resultatet av de internationella förhandlingarna och med beaktande av eventuella bindande sektorsöverenskommelser som kan ha avslutats. Rapporten kommer att vara Tillsammans med eventuella förslag som anses lämpliga. Dessa kan eventuellt innefatta att bibehålla eller justera andelen av allo Wances mottagna gratis till industrianläggningar som är särskilt utsatta för global konkurrens eller inklusive importörer av de berörda produkterna i ETS. Vilka ska organisera auktionerna och hur kommer de att utföras. Medlemsstaterna kommer att ansvara för att de utsläppsrätter som ges Till dem auktioneras Varje medlemsstat måste bestämma om den vill utveckla sin egen auktionsinfrastruktur och plattform eller om man vill samarbeta med andra medlemsstater för att utveckla regionala eller EU-omfattande lösningar. Fördelningen av auktionsrättigheterna till medlemsstaterna är till stor del Baserat på utsläpp i fas 1 i EU: s system för utsläppsrätter, men en del av rättigheterna kommer att omfördelas från rikare medlemsstater till fattigare för att ta hänsyn till den lägre BNP per capita och högre utsikter för tillväxt och utsläpp bland de senare. Det är fortfarande Om 10 av rättigheterna till auktionstillägg kommer att omfördelas från medlemsstater med hög inkomst per capita till dem med låga per Capitainkomst för att stärka den senare ekonomiska kapaciteten för att investera i klimatvänlig teknik. En bestämmelse har dock lagts till för en annan omfördelningsmekanism om 2 för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 i växthus Gasutsläpp jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Nio medlemsstater dra nytta av denna bestämmelse. En auktionering måste respektera reglerna för den inre marknaden och måste därför vara öppen för alla potentiella köpare på icke-diskriminerande villkor. Den 30 juni 2010 Kommissionen kommer att anta en förordning genom kommittéförfarandet som kommer att tillhandahålla lämpliga regler och villkor för att säkerställa effektiva samordnade auktioner utan att störa utsläppsmarknaden. Hur många utsläppsrätter kommer varje medlemsstats auktion och hur bestäms detta belopp. Alla utsläppsrätter som inte tilldelas Kostnadsfritt kommer att auktioneras Totalt 88 av utsläppsrätter som ska auktioneras av ea Ch-medlemsstaten fördelas på grundval av medlemsstatens andel av historiska utsläpp inom EU-systemet för utsläppsrätter. För solidaritets - och tillväxtfördelningen fördelas 12 av den totala kvantiteten på ett sätt som tar hänsyn till BNP per capita och resultaten enligt Kyoto-protokollet. Vissa sektorer och gaser är täckta från och med 2013. ETS omfattar anläggningar som utför specificerade verksamheter Sedan starten har den täckt över vissa kapacitetsgränser, kraftverk och andra förbränningsanläggningar, oljeraffinaderier, koksugnar, järn - och stålverk Och fabriker som tillverkar cement, glas, kalk, tegelsten, keramik, massa, papper och papper. För växthusgaser täcker den för närvarande bara koldioxidutsläpp, med undantag för Nederländerna, som har valt utsläpp från kväveoxid. Från 2013 , Kommer omfattningen av ETS att utvidgas till att även omfatta andra sektorer och växthusgaser. Koldioxidutsläpp från petrokemikalier, ammoniak och aluminium kommer att inkluderas, liksom N2O-utsläpp f Rom produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyokalinsyra samt perfluorkolväten från aluminiumsektorn Fångst, transport och geologisk lagring av alla växthusgasutsläpp kommer också att täckas. Dessa sektorer kommer att få ersättning gratis enligt EU-omfattande regler i På samma sätt som andra industrisektorer som redan omfattas. Från och med 2012 kommer luftfart också att ingå i EU: s system för utsläppsrätter. Om små anläggningar utesluts från tillämpningsområdet. Ett stort antal installationer som avger relativt låga koldioxidutsläpp omfattas för närvarande av ETS Och bekymmer har höjts över kostnadseffektiviteten av deras införlivande. Från och med 2013 får medlemsstaterna tillåta att dessa installationer avlägsnas från ETS på vissa villkor. De berörda anläggningarna är de vars rapporterade utsläpp var lägre än 25 000 ton CO2-ekvivalent I var och en av de tre år som föregår ansökningsåret för förbränningsanläggningar, en ytterligare kapacitetsgräns på 35 MW app Lögner Dessutom får medlemsstaterna möjlighet att utesluta anläggningar som drivs av sjukhus. Installationerna kan uteslutas från ETS endast om de kommer att omfattas av åtgärder som ger ett motsvarande bidrag till utsläppsminskningar. Hur många utsläppskrediter från tredje land kommer att vara Tillåtet. För den andra handelsperioden tillåter medlemsstaterna att deras operatörer använder betydande mängder krediter som genereras av utsläppsbesparande projekt som genomförs i tredjeländer för att täcka en del av sina utsläpp på samma sätt som de använder utsläppsrätter. Det reviderade direktivet utökar rättigheterna to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the per iod 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 For the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional type s of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The te mporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auc tioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy meas ures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged t o allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability of renewable energy and temperature demand for heating and co oling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respe ctive reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol i n its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that ent er the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new ent rant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpos e. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of install ations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.What Is a Trading System. By Van K Tharp, Ph D. Traders are constantly asking us What exactly is a system The purpose of this article will be to give you that information as clearly as possible First, we ll go through some background information to help you understand what a system is outside of the context of trading You ll learn h ow different people relate to systems according to how they relate to money The second part of this article will focus on clearly defining what a trading system is The third part of this article will focus on the broader picture of your system your trading plan Finally, we ll focus on some key elements in system development. In Robert Kiyosaki s book, Cash-Flow Quadrant he distinguishes two types of people who work for money and two types of people who have money working for them In each case, one of the major distinguishing characteristics is how they deal with systems. First, let s look at the idea of business systems McDonald s, as a major franchise, is basically a large set of systems that one buys In fact, a person who buys a McDonald s franchise must go to Hamburger University for about six months I believe that s the length of it to learn the systems for operating the franchise There are systems for food delivery, preparing food, greeting customers, serving them within a minute, c leanup, etc And all of these systems can easily be carried out by a manager who has a college degree and employees who might even be high school dropouts In other words, a system is something that is repeatable, simple enough to be run by a 16 year old who might not be that bright, and works well enough to keep many people returning as customers. Now, knowing that definition of a system, let s look at how people in the four cash flow quadrants relate to systems. The Employee Employees are basically motivated by security They have a job and they do their work to get money Employees basically run the systems They don t necessarily know that they are running a system, but that is their function For example, one employee at McDonald s will greet customers and take their order This employee is basically running the customer-greeting system. Most employees do not understand systems Instead, they just know what their job is And this is typical of employees who become traders or employees who wor k as traders They typically ask questions such as What stocks should I buy What is the market going to do Or How do I go about doing this We see it all the time in the questions we get For example, a gentleman just called into CNBC, as I m writing this, and asked the guest, What direction do you think the market may go with respect to the war and how might one profit from it These are typically employee questions And they amount to saying, I don t really understand anything, please tell me what to do The financial media thrives by answering the questions of the employee investor trader. The Self-Employed Person The self-employed person is basically motivated by control and doing it right Notice that I have often talked about how these motivations constitute some of the biases that most traders have the need to be right and the need to control the markets The self-employed person is the entire system They are basically running on a treadmill only they don t know it And the more they work , the more tired they get. Like the employee, the self-employed are working for money However, they like it a little better, because they are in charge They think working harder will make them more money and to a certain extent it does But mostly, working harder gets them tired Nevertheless, they continue to plough forward thinking that they are the only ones who can do it right. As I said earlier, the self-employed person basically is the system And quite often they cannot see the system because they are so much a part of it They are stuck in all the details In addition, they have a strong tendency to want to complexify things They are always looking for perfectionism and they believe that the perfect system must be complex They are always asking, What will make my system perfect. A lot of people come into trading from the self-employed mentality doctors, dentists, and other professionals who had their own small business in which they were basically all of the systems in one This is all they tend to know and they approach trading the same way They keep adding complexity until it works, even though this strategy seldom works The self-employed person would be likely to have a discretionary system that is constantly being changed. The Business Owner A good business owner should be able to walk away from the business for a year and come back to find it running better than before While this is an ideal type of statement, it has some theoretical truth to it This should occur because the job of the business owner is to design a group of systems to run the business so well that his employees can do the job by themselves or at least with a manager in place In other words, the business owner is someone who designs systems and these are usually simple systems. The business owner usually does very well in the trading arena if they approach the process the same way that they ve run a business before And, of course, the business owner would usually hire someone to run their trading s ystem, at a much lower wage. When Tom Basso, 1 who is interviewed in The New Market Wizards did workshops with me, he always described himself as a businessman first and a trader second Part of Tom s perspective was to look for repetitive tasks that a human being in his organization has to repeat over and over again When he found such tasks, his job was to develop a program to take that task out of human hands Routine computer programs are great examples of simple systems. The Investor The last person on the quadrant is the investor The investor is someone who invests in businesses and his her most important criterion should be, What is the rate of return of the business In other words, this person is continuing to ask, If I put money in this investment, what kind of return will I get on it High return investments e g high returns on equity are typically good businesses in which to put your money. Robert Kiyosaki describes this as the quadrant in which money is converted to wealth Rich pe ople, according to Kiyosaki, derive 70 of their income from investments and 30 or less of their income from wages. Most traders are probably not investors by this definition They buy low or sell high, trading stocks As a result, there is something they must do to generate their money Investors, in contrast, are people who typically look for places where they can put their money that generate rates of returns of 25 or higher without them doing anything If you know how to get those types of returns, then you want to hold onto those investments as long as possible Many high tech stocks were showing earnings growth rates of well over 25 , and when they did, the prices went up dramatically because this is what investors want The problem with such investments is they are not guaranteed to continue forever Many of you have probably discovered that in the last few years. What is a Trading System. What most people think of as a trading system, I would call a trading strategy This would consist of eight parts. A market filter. S et up conditions. A n entry signal. A worst-case stop loss. R e-entry when it is appropriate. A position sizing algorithm, and. You need multiple systems for different market conditions. A market filter is a way of looking at the market to determine if the market is appropriate for your system For example, we can have quiet trending markets, volatile trending markets, flat quiet markets, and flat volatile markets And, of course, the trending markets can either be bullish or bearish Your system might only work well in one of those market conditions As a result, you need a filter to determine whether your system has a high probability of working Should you trade your system or not. The set up conditions amount to your screening criteria For example, if you trade stocks, there are 7,000 stocks that you might decide to invest in at any time As a result, most people employ a series of screening criteria to reduce that number down to 50 stocks or less Examples of scree ns might include William O Neil s CANSLIM criteria 2 or a value screen for stocks with good PERs or a good PEG ratio or a fundamental screen having to do with management and its return on assets You might also have a technical set up, just prior to entry such as watching the stock to go down for seven straight days. The entry signal would be a unique signal that you d use on stocks that meet your initial screen to determine when you might enter a position either long or short There are all sorts of signals one might use for entry, but it typically involves some sort of move in your direction that occurs after a particular set-up occurs. The next component of your trading system is your protective stop This is the worst-case loss that you would want to experience and it defined 1R or your initial risk for you Your stop might be some value that will keep you in the stock for a long time e g a 25 drop in the price of the stock or something that will get you out quickly if the market turns a gainst you e g a 25 cent drop Protective stops are absolutely essential Markets don t go up forever and they don t go down forever You need stops to protect yourself As I said in Trade Your Way To Financial Freedom entering the market without a protective stop is like driving through town ignoring red lights You might get to your destination eventually, but your chances of doing so successfully and safely are very slim. The fifth component of a trading system is your re-entry strategy Quite often when you get stopped out of a position, the stock will turn around in the direction that favors your old position When this happens, you might have a perfect chance for profits that is not covered by your original set-up and entry conditions As a result, you also need to think about re-entry criteria When might you want to get back into a closed out position Under what conditions would this be feasible and what criteria would trigger your re-entry. The sixth component of a trading system is your exit strategy The exit strategy could be very simple For example, it might simply be a 25 trailing stop where you adjust the stop to 75 of the closing price whenever a stock makes a new high The stop is always adjusted up, never down. However, you may have many possible exits in addition to a trailing stop For example, a large volatility move e g 1 5 times the average daily volatility against you in a single day is a good exit Crossing a significant moving average e g the 50 day might be a great exit Technical signals are good exits e g breaking a significant trend line. Exits are one of the more critical parts of your system It is one factor in your trading of which you have total control And it is your exits that control whether or not you make money in the market or have small losses You should spend a great deal of time and thought on your exit strategies. The seventh component of your system is your position sizing algorithm Position sizing is that part of your system that controls how much you trade It determines how many shares of stock should you buy A general recommendation would be to continually risk 1 of your portfolio Thus, if you have a 25,000 portfolio, you wouldn t want to risk more than 250.Let s say you wanted to buy a stock at 10 You decided to keep a 25 trailing stop, meaning if the stock dropped 25 to 7 50 you would exit your position Since your stop is your risk per share, you would divide that 2 50 risk into 250 to determine the number of shares to purchase Since 2 50 goes into 250 100 times, you would purchase 100 shares of stock Notice that you would be buying 1,000 worth of stock 100 shares 10 00 each or four times your risk of 250 This makes sense since your stop is 25 of the purchase price Thus, your risk would be 25 of your total investment If you want to know more about position sizing, I d suggest that you read review Trade Your Way to Financial Freedom, the Definitive Guide to Position Sizing and the Introduction to Position Sizing E-Le arning Course. Finally, you need multiple trading systems for each type of market At minimum, you might need one system for trending markets and another system for flat markets. The Entire Trading System Your Business Plan for Trading 3.Remember that I said that what most people consider a trading system, is simply a trading strategy that should be part of an overall business plan Without the overall business plan, many people would still lose money Let s look at the overall context in which a trading strategy should be made your business plan I have written extensively on this subject, therefore for the purposes of this article, the following is just a brief overview. Here is a summary of what we consider to be essential for a good trading plan.1 The Executive Summary This is usually the last section written It reviews all of the material of the plan and presents it in summary form It should describe in detail the objective of the plan and then briefly describe, without a lot of detail, how the objectives will be achieved.2 A Business Description The business description should include the mission of the business, an overview of the business and its history, the products and services you provide which is growth of capital and risk control as a trader , your operations, operational considerations such as equipment needed and site location, and your organization and management of employees if any All of these topics are fairly self-explanatory, but you should take the time to write them out as part of your plan.3 An Industry Overview and Competition In the industry overview you need to look at the factors influencing the market For example, Ed Yardeni in his web site lists ten major factors influencing the market These include a globally competitive economy, a revolution in innovation, wireless access to the Internet, low tech companies having access to high tech tools and changing their businesses as a result, the need to outsource to increase productivity, and many ot her themes See for more information In addition, you also need to know who what your competition is Who are you trading against What are their beliefs What advantages do they have that you don t What advantages do you have that they don t.4 Self - Knowledge Section You need to know your strengths and your weaknesses and list them in this section You need to know how to capitalize on your strengths and avoid or overcome your weaknesses.5 Your Trading Plan Itself The tactical trading plan should be a part of your trading plan, but it should also include a your trading beliefs that form the basis of your plan, b any strategic alliances you may have, and c what you plan to do in terms of education and coaching.6 Your Trading Edges I believe your trading plan should also include a listing of all of the trading edges that you have in the market When you list your edges, you can review them often and be sure that you capitalize upon them For example, your edges might include a the fact that y ou don t have to trade, b your understanding of R-multiples and position sizing which give people a huge edge over those who have no idea about these concepts , c your ability to read a level II screen to get excellent stock trades, d your sources of information, e your ability to plan well in advance so that you have a game plan each day, f your skill in following the ten tasks of trading, g your knowledge of yourself and your strengths and weaknesses This is just a sample of the possible edges that you might have over the average trader investor.7 Financial Information This section should include three parts The first part is your budget How much money do you have What will the trading process cost you The second part will be your cash flow statement Does your plan make sense in terms of cash flow And finally, the third part will include profit and loss statements If you have no trading record, you need to make estimates based on historical testing and based on paper trading.8 Worst Case Contingency Planning Things always happen that you have not accounted for or planned for in your trading plan How will you deal with these elements What will you do if any of these things come up How will you make decisions when these elements come up. If you want more information, I have Market Mastery newsletters that were devoted to business planning. Developing a System. I am revisiting an interview I did with LTC Ken Long, a systems expert with the U S Army Here s what Ken said about developing a system. Define Who You Are Before you conduct any planning or system design, you must have a thorough understanding of who you are and what your objectives are Individual investors, private hedge fund managers, public mutual fund managers, and trust managers will have different dynamics, time frames, and risk profiles This relates to system design in that the final product must fit the circumstances and dynamics of the group or individual If you jump into system design without considerin g these basics, you will sow the seeds of future problems. Objectives In trading system design, the problem is to define what you want the system to accomplish With as many ideas, events, circumstances and adjustments that occur in system development , you have to have your objectives crystal clear in your mind If you don t know where you are going, then any old road will do. Objectives give you the basis for making choices and prioritizing actions This is not to say that objectives are static In fact, they can change as you discover either unexpected limitations or advantages in your system as it matures But before you start you must have an initial set of goals and objectives to guide you. Calibration After the system is deployed and operational , part of the process of calibrating the system is checking to see if the objectives still fit the person or organization that you have become That s a very exciting part of system design I can t tell you how often I ve been part of a design team that started with a limited set of objectives and discovered in the imagineering phase that by adjusting our sights we were able to accomplish far more for much less But, you have to start somewhere If you don t start with objectives, you are spinning your wheels. I posed this question to Ken This section is critical How will you know if your system is working or not What a re your performance benchmarks What are your criteria for knowing that your system is not working How will you make decisions when these criteria are met Will you scrap everything or just make position sizing adjustments All of these questions are critical to developing and operating a good trading system. How to Make Decisions Within the System. Here s what Ken said about this critical topic. If you don t work out how you will make decisions ahead of time, then you will certainly have to sort it out at the time of the first difficult decision If you make decisions on the spot, with no guidelines, you have two problems 1 figuring out what to do and 2 how to do it And these problems must be faced under great stress and limited time It s better to calmly sort out the decision making process ahead of time so that the decision mechanism is agreed to before hand. In the Army, no plan usually survives the first contact with the enemy, and so our goal in planning is to develop a range of alternatives that can apply to a number of scenarios Through rehearsal and analysis, we know which strategy works best for a given set of conditions The goal of strategy development is to provide the decision maker with a menu of choices that are robust enough to cover a wide range of contingencies. In general system development then, we look for robust, simple plans that can cover a wide range of conditions When you preplan like this, you don t try to force the world to adapt to your plan If you fall in love with a strategy and become emotionally invested in making it work no matter what the market or the world says, you lose the ability to adapt and learn. A real world example for a trading system might be a trader who decides to check his actual trading performance every month against the calculated system expectancy, and determine the statistical significance of the variation He might decide that any result greater than one or two standard deviations is a signal to stop trading and recalibrate the system or reconfirm the validity of the trading model and its underlying assumptions If the actual expectancy is close to the predicted expectancy, then the trader knows he s on target In modern manufacturing systems this concept is called Statistical Process Control. It lets the system controller know when the production machines are drifting out of tolerance and degrading the quality of the output to the point where the line is stopped and the machines are retooled. I asked Ken about how his advice applies in view of the fact that many trading systems are automated Here s how he responded. It s a general problem of the information age, which provides us with a wide range of automated decision support systems that can compile massive amounts of data, analyze and process it, and present us with decision packages for action based on criteria that we can specify I use a lot of these However, the key to making them work is to make sure that you understand the underlying business model and system logic When you do things automatically by computer, you need to understand what the computer is calculating and filtering I won t use power tools until I know how they work and I have mastered their use in simulations. If you have done all the preparation work that you outlined in your system design workshop, 4 and you have chosen indicators that provide you the right signals for making your trading decisions, then the right thing to do is to rely on the signals to make your decisions Periodic calibration of the system, however, is still necessary to confirm that you have chosen the correct signals and that your actions are correct If you have not done that work though, it may be the case that you simply picked up the latest hot indicator and are using it regardless of how appropriate it may be for your trading system If it fails to work as advertised, you are likely to dump it for the next hot idea that comes along Then you re not a system s trader, you are only reacting to advertising.1 We have two newsletter back issues in which we interviewed Tom Basso for those of you who would like to know more Call 919-466-0043 for more information.2 William O Neil, How to Make Money In Stocks New York McGraw - Hill, 1987.3 We have an audio program on business planning for traders that takes you through the development of a business plan.4 The workshop Ken is referring to is the, How to Develop a Winning Trading System That Fits You workshop, which we offer once or twice each year. About the Author Trading Coach Dr Van K Tharp, featured in the ever popular book Market Wizards is widely recognized for his best-selling books Trade Your Way to Financial Freedom Super Trader and his classic Peak Performance Home Study Course for traders and investors Visit him at for a FREE trading simulation game or to sign up for his FREE weekly newsletter. Guide to Trading System. Guide to the Trading System MIT201.Our commitment to continue to enhance our markets and deliver better value to customers is demonstrated by the adoption of MillenniumIT s multi-asset class, ultra-low latency platform Millennium Exchange The first download below - Guide to the Trading System MIT201 - provides detailed information on th e operation of Millennium Exchange including a generic description of its functionality. The introduction of Millennium Exchange saw latency slashed to a tenth of our previous trading system 126us at 99th percentile average Since that time we have launched new services including Sponsored Access providing non-members a direct technical connection to our order books under the trading codes of a sponsoring member firm. As well as order types such Iceberg, Hidden, Stop Loss and Stop Limit, Millennium Exchange has also seen the introduction of the Closing Price Crossing Session, to allow further trading opportunities at the official closing price for a period of time after the conclusion of the closing auction that generated it. Since November 2012, a Passive Only order type has also been introduced This will ensure the balance of an order would be expired immediately after any executions against non-displayed orders priced within the visible Bid and Offer rather than aggress a visible Bid or Offer on the book Participants can also use the Passive Only order to specify that an incoming order should be accepted only if priced within a specified number of visible price points of the prevailing BBO including the setting of a new BBO. The Full Millennium Exchange Technical Specifications can be found here. Millennium Exchange Business Parameters. The detailed operation of each Trading Service is governed by the specific configuration of Millennium Exchange for that service and the Rules of the London Stock Exchange The Millennium Exchange Business Parameters is the second Related Download above providing details of the configuration of each trading service including. details of daily trading schedule including timings. basis of calculation of opening closing prices. publication and settlement regime in operation. structure of price monitoring and ruling thresholds. order and trade types enabled including details of any minimum size constraintsparison between Trading Services including selection criteria. Overview of market maker obligation sizes EMS.
No comments:
Post a Comment